מהי אסטרטגיה שיווקית ולמה היא כל כך חשובה לעסק

אסטרטגיה שיווקית היא למעשה התנ"ך של כל עסק. זהו מסמך שמהווה את מתווה הדרך, את השלד ואת הבסיס של הכיוון העסקי.  מאחר והאסטרטגיה מגדירה מהו העסק, מה החזון שלו, מי קהל היעד שלו, מטרות, תקציב, בידול, מתחרים, מוצרים ומסרים, ניתן לפי כל פעילות שהעסק רוצה לייצר, כל קמפיין פרסומי , כל פיתוח עסקי, לעבור על האסטרטגיה שנקבעה ומכאן לצאת לכל פעולה. זוהי הדרך היחידה שבה עסק יפתח יציבות, עקביות ופעילות נכונה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

אסטרטגיה שיווקית עסקית חייבת להבנות לפני כל תחילת פעילות של עסק ויכולה להשתנות, אך  רק בפרקי זמן יחסית רחבים. האסטרטגיה המרכזית נבנית פעם אחת ובכל שנה ניתן לפתח אסטרטגיה שנתית נוספת. למעשה יש את "מבנה העל" שזה התנ"ך של העסק והאסטרטגיה המרכזית וממנה נגזרות אסטרטגיות משנה. מסמכים אלו יכולים להשתנות בהתאם להחלטות עסקיות למשל : החלטה על פיתוח עסקי, פניה לקהל חדש, מוצרים חדשים, שירותים נוספים או התרחבות של העסק בכל פן אחר שלו.

עסקים רבים מתחילים את הפעילות העסקית שלהם ללא אסטרטגיה בשל חוסר ידע, הבנה או סדר עדיפויות. במקרים אלה ניתן לראות כי ישנו חוסר סדר וקו אחיד בפעילות העסקית. למשל, לפני כל קמפיין פרסומי מכל סוג שהוא, חושבים מחדש על מי הוא קהל היעד, מה המטרות המרכזיות של החברה ומה הגדרת העסק עצמו. מצב זה יכול להיות בעייתי מאוד כיוון שכל הגורמים שאמורים לייצר הכנסה בקמפיינים (כמו ספקי סושיאל, גוגל ועוד) הולכים לאיבוד. אין למעשה קו אחיד בפעילות העסקית, לא נעשתה חשיבה מקדימה שהיא קריטית בשביל להגיע לתוצאות טובות ויציבות.. ישנם עסקים רבים שלא מבינים מה הוא הבידול האמיתי שלהם למשל, מה ההגדרה העסקית שלהם ומי קהל היעד האמיתי שלהם (זאת ניתן לגלות בשאלון פשוט שעורכים למול בעל העסק) ואז השקעה רבה שלהם בפרסום הולכת לטמיון, מאחר ואין קו מסרים וקהל יעד אחיד של הפעילות.

אסטרטגיה שיווקית עסקית תמיד צריכה להיות מבוססת על הנחות העבודה. במידה וזה עסק שפועל ניתן לבסס זאת על הכנסות קודמות, מצב העסק הנוכחי ולאן רוצים להגיע, מצב השוק ועוד. במידה ומדובר בעסק חדש/פעילות חדשה יש לבצע מחקר שוק שסוקר את תחום הפעילות של העסק בעולם או בישראל (במידה ומדובר בעסק לוקאלי), את המתחרים, את המוצרים או השירותים של העסק, את תשתיות הקיימות בזמן נוכחי לטובת העסק, את התקציב וכמובן הבנה מעמיקה של מי הוא בעל העסק עצמו מאחר והוא הזרוע המניעה, מנהלת ומבצעת בעסק. 

מאחר ואסטרטגיה עסקית שיווקית היא המסמך הכי חשוב בעסק תמיד מומלץ להרכיב אותה עם אנשי מקצוע.

נכתב על ידי שירן

נכתב על ידי שירן

מומחית בייעוץ , הכוונה וליווי שיווקי

שתפו את הכתבה וחלקו את הידע שקיבלתם

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
רוצים לדעת עוד?