אחת השאלות שעולות הכי הרבה כשאני בונה אסטרטגיה ללקוחות שלי ומגיעים לסעיפים של ערוצי שיווק וערוצי הפצה היא, מה ההבדל ביניהם ? למה צריך לבחור כל אחד בנפרד? אז בואו נדבר על מה המשמעות של כל אחד מהם :
ערוצי הפצה הם הערוצים/ הדרכים שבו עסק בוחר למכור/להפיץ את המוצרים שלו בפועל. הבחירה בערוצים אלו היא קריטית לעסק והיא משתנה מעסק לעסק. ערוצי הפצה לדוגמא :
● חנויות
● אתרי סחר – רק כאשר האתר מאפשר למכור בו את המוצרים, אחרת האתר יהיה ערוץ שיווק
● משווקים – ערוצים חיצוניים לעסק עצמאיים שרוכשים את המוצר מהעסק ומוכרים אותו . ישנן חנויות רבות שרוכשות מוצרים מיבואנים/יצרנים וכדומה ומוכרים אותם הלאה לקהל היעד
● שיתופי פעולה
● סוכני מכירות
● טלמרקטינג
● בעל העסק עצמו במכירה ישירה
כפי שציינתי ערוצי הפצה זו המכירה בפעול. ניתן לבצע פעולות שיווק על מנת לייצר ביקושי/לידים/טראפיק של לקוחות שיגיעו לאותם ערוצי ההפצה שנקבעו ושם ימכרו המוצרים
ערוצי שיווק הינם הפלטפורמות שבהן עסק מבקש לייצר ביקוש/צורך למוצרים (המטרה היא להביא לביקוש למכירה) . כיום ישנן אפשרויות/פלטפורמות רבות ומגוונות לקידום ושיווק של העסק שהן ערוצי שיווק. ערוצי שיווק לדוגמא:
● סושיאל מדיה – פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טיק טוק, לינקאדין
● גוגל – אורגני (SEO) וממומן (GDN ו- PPC)
● מדיה מסורתית – טלוויזיה, רדיו
● יח"צ
● שיתופי פעולה
ובכן, כפי שניתן לראות ישנו הבדל גדול בין ערוצי הפצה לשיווק כאשר האחד מטרתו ליצור ביקוש והשני פלטפורמה למכירה.
