מה קורה בעסק שלי ? איך בוחנים מצב קיים של עסק ואלו נתונים דרושים לשם כך

היכולת של בעל עסק להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולדעת מה קורה בעסק, אינה פשוטה, אך היא הכרחית. הכרת כלל הנתונים היא קריטית על מנת להכניס ולהוציא כסף מהעסק בצורה מבוקרת וטובה וליצר יציבות גבוהה. הן בבחינת כמות הלקוחות, כמות המכירות, הוצאות, הכנסות, תהליכים המתרחשים בעסק ואיך מיצובו ביחס לשוק.
נשמע טריוויאלי נכון? אך המציאות בפועל לא תמיד כזו. מספר רב של בעלי העסקים הבינוניים והקטנים (לעיתים גם הגדולים) אינם מודעים לנתונים הללו ואף לא מנהלים אותם בשום פלטפורמה מסודרת כלשהי. על אף שהיום מוצעות לבעלי עסקים פלטפורמות חינמיות רבות לניהול הנתונים שלהם, השקעת הזמן והאנרגיה הכרוכה  בסידור וניהול הנתונים לעיתים כמעט כבלתי אפשרית עבו אותם בעלי עסקים. חשוב להפנים כי הכרה וניהול של הנתונים היא הדרך היחידה של בעל עסק לניהול נכון ויציב. כך ניתן לשלוט בטיב הפעולות שהעסק מבצע על מנת להכניס לקוחות, ניתן לשלוט במכירות, בניהול כח האדם, בתכנון ובשיפור מצב קיים .

לקראת הפסח, חשוב לי להעלות את נושא הסדר של הנתונים לדיון ולהציע מספר דרכים לעשות זאת:
1. סדרו את כל ההכנסות שלכם בטבלת אקסל פשוטה- דרך אפשרית לדוגמא לעשות זאת מבלי לבצע זאת ידנית כל הזמן, היא לנהל את ההכנסות באחת מתוכנות החינמיות של קבלות דיגיטליות. לעסקים שמסוג חנויות, ההכנסות אמורות להיות רשומות לכם בקופות הרושמות (זאת במידה ויש לכם תוכנה לניהול קופות) .
2. ארגנו את כלל הלקוחות הקיימים שלכם בתוך טבלה – הכניסו לתוך הטבלה את כלל הפרמטרים של הלקוח – שם+ משפחה, תאריך לידה , טלפון , מייל, פרופיל פייסבוק/אינסטגרם, מוצרים/שירותים שהלקוח רוכש אצלכם
3. כיתבו את כל הפעולות השיווקיות שביצעתם בעסק השנה או עד כה במידה והעסק חדש. כיתבו ליד כל פעילות מה התמורה שהתקבלה. למשל : השקעתי בקמפיין פייסבוק בשם מסויים, 1100 ₪, קיבלתי ממנו 30 לידים שמתוכם נסגרו 2 . כמובן שאת הנתונים אתם יכולים לכתוב בקצרה בטבלה ולא בצורה של משפט.
4. סדרו את המכירות בעסק לפי מוצרים/שירותים, מאילו מקורות הגיעו הלקוחות, באילו דרכים נמכרו.
5. בחנו את  הנתונים ומתוכם הסיקו מסקנות להמשך כמו : איזה ערוץ שיווק הכניס לעסק את הסכום הגבוה ביותר, מה הדרך למכירות שמייצרת הכי הרבה תפוקה, מיהם הלקוחות הקיימים שלי ? האם יש דרך לייצר להם פעילות חדשה? מוצר חדש? דרך תקשורת חדשה?, איך העסק התנהל עד כה?
6. מתוך המסקנות תוכלו להכין תוכנית פעולה להמשך

ובכן, חשוב מאוד לבצע את הסדר הנ"ל בנתונים וממנו להמשיך לשאר הפעולות

נכתב על ידי שירן

נכתב על ידי שירן

מומחית בייעוץ , הכוונה וליווי שיווקי

שתפו את הכתבה וחלקו את הידע שקיבלתם

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
רוצים לדעת עוד?